gora

FAQ

Szkoła Otwarta to wyjątkowe miejsce na edukacyjnej mapie Warszawy.

W związku z tym, że działamy jako autorska szkoła podstawowa w nurcie edukacji alternatywnej, pojawia się wiele pytań o to, jak funkcjonujemy. Zebraliśmy je dla Was w tym miejscu, żeby łatwiej było Wam nas poznać, chociaż prawdziwą atmosferę tego miejsca można poczuć dopiero, gdy się do nas dołączy.

Zdjęcie nr 7
  • W jaki sposób działa Szkoła Otwarta?

    strzałka

    Aby realizować nasze założenia i pracować w sposób niestandardowy i nowoczesny, jak pustynia wody potrzebujemy niezależności i elastyczności. Umożliwia nam to edukacja domowa. Nasi uczniowie i uczennice realizują więc obowiązek szkolny będąc w edukacji domowej, co wcale nie oznacza, że uczą się w domu. Codziennie przychodzą do nas na całodniowe zajęcia, a my - zamiast standardowej szkoły oferujemy im pełną przygód, kreatywności i uważności na ich potrzeby edukację.

    Przejście na edukację domową to dziś bułka z masłem:) Rodzice wypełniają cztery dokumenty i… tyle. Cała reszta jest już po naszej stronie. 

  • Jak wygląda nauka w Szkole Otwartej?

    strzałka

    Podejścia:

    Inspirację czerpiemy z wielu nurtów, najbliższa jest nam pedagogika serca, w której dziecko traktowane jest z szacunkiem i miłością. Taką tworzyli wielcy reformatorzy edukacji: Janusz Korczak, Maria Montessori i Helen Parkhust (plan daltoński). Chętnie sięgamy również do tradycji szkół demokratycznych i edukacji outdoorowej.

    Uczymy się w zgodzie z najnowszą wiedzą neuronauk w zakresie motywacji, pamięci i procesów uczenia się,

    Metody:

    Zajęcia prowadzimy w sposób angażujący, korzystając z:

    • metody projektów
    • stacji dydaktycznych
    • gier dydaktycznych
    • debat
    • dyskusji
    • burzy mózgów
    • metody myślącej klasy
    • peer learning (uczenie się od siebie nawzajem)

    Uwielbiamy pracę w interdyscyplinarnych projektach przy interdyscyplinarnych tematach czy wyzwaniach. Dlatego właśnie nasi uczniowie nie doświadczają dziwnych odkryć, jak ich rówieśnicy w szkołach tradycyjnych, gdy okazuje się, że procenty na matematyce są tymi samymi, o których uczyli się na chemii czy geografii. Uczymy się tak, aby zdobyta wiedza oraz umiejętności w jak najszerszym zakresie były przydatne w życiu, odnosiły się do wyzwań współczesnego świata i /lub były odpowiedzią na zainteresowania czy “zajawki” naszych dzieciaków.

    Oto przykładowe zagadnienia, którymi zajmowały się ostatnio klasy starsze w ramach zajęć “Projekty i działania interdyscyplinarne” oraz podczas Festiwalu Naukowego Otwieraczy. 

    TEMAT  ZAKRES WIEDZY / PRZEDMIOTY  METODY PRACY 
    Ślad węglowy + fast fashion Biologia + ekologia + geografia + język angielski Wyjścia edukacyjne, dyskusje, peer learning
    Jezioro jako ekosystem  Biologia + ekologia + prace manualne Nauka poprzez działanie (tworzenie wspólnej makiety) 
    Kraje Europy Geografia + geopolityka  + kulinaria Prezentacje, dyskusje, wspólne gotowanie
    Ideologie polityczne WOS + historia Debata 
    Wybory, programy partii politycznych i kompetencje władz WOS Stacje dydaktyczne i debata
    Początki państwowości polskiej Historia  Wyjazd edukacyjny do Biskupina i Gniezna, po powrocie uczniowie i uczennice przygotowywali quiz wiedzy dla kolegów i koleżanek
    Pożary w Australii Geografia + biologia  Peer learning podczas Festiwalu Naukowego Otwieraczy
    Protezy bioniczne i ból fantomowy Biologia, medycyna Peer learning podczas Festiwalu Naukowego Otwieraczy
    Tsunami Geografia  Peer learning podczas Festiwalu Naukowego Otwieraczy

     

    Nie uznajemy nauki pamięciowej niepotrzebnych informacji (no chyba, że sprawa dotyczy słówek języków obcych, choć i tych można uczyć się w kreatywny i ciekawy sposób). Stawiamy na rozumienie świata i zachodzących w nich zjawisk. Kto lubi odpytywać swoje dziecko z budowy pantofelka albo definicji ruchu posuwisto - zwrotnego, oszaleje z nami, a my z nim. Jeśli ktoś lubi chwalić się swoim dzieckiem na przysłowiowych imieninach u cioci: “Karolciu powiedz cioci wierszyk” nie będzie miał się czym pochwalić cioci. U nas dzieci nie uczą się wierszyków. Zamiast tego zdobywają wiele przydatnych życiowo umiejętności (m.in. rozumienia swoich emocji i potrzeb, empatycznej komunikacji, współpracy, pracy projektowej i wielu innych). 

     

    Pracujemy w kameralnych grupach do 16 osób, by zapewnić komfort oraz indywidualne podejście do każdego dziecka.

  • W jakim stopniu program Szkoły Otwartej realizuje podstawę programową?

    strzałka

    Odpowiadając jednym zdaniem: w stopniu wystarczającym, by nasi absolwenci mieli otwarte drzwi do wybranych przez siebie liceów.

    Odpowiedź wyczerpująca:)

    Szkoła Otwarta nie koncentruje się na “przerabianiu” podstawy programowej. To nie jest celem istnienia Szkoły Otwartej. Mamy do zaoferowania coś znacznie więcej. 

    Pracując wg. naszej autorskiej koncepcji Edukacji Otwartej zaciekawiamy dzieci światem i nauką, często podążając za ich ciekawością i tym, co jest żywe w nich na dziś. Realizujemy tematy, które pozwalają rozumieć najważniejsze zjawiska zachodzące we współczesnym świecie oraz uczymy się wielu kompetencji niezbędnych do świadomego i szczęśliwego życia. 

    Oczywiście planując realizację naszych zajęć, projektów bierzemy  pod uwagę podstawę programową, jednak nie trzymamy się jej kurczowo. Nie da się bowiem przewidzieć, że np. w danym roku trafią się dwie dziewczyny w klasie 6, które zafascynują się bólem fantomowym i protezami bionicznymi. Nie powiemy im przecież: “hej, tego nie ma w podstawie programowej, nie możemy się tym zająć”. Wręcz przeciwnie, powiemy im: “Łał, ale super temat, przygotujcie z tego projekt, pomożemy Wam”, a potem obserwujemy, jak z wielkim przejęciem i wypiekami na twarzach prezentują swój projekt społeczności szkolnej podczas Festiwalu Naukowym Otwieraczy.

    Wykraczanie poza podstawowy zakres materiału zależy od konkretnego dziecka i jego zainteresowań. Na tym m.in. polega indywidualizacja nauczania w Szkole Otwartej. 

    Podsumowując: w wielu obszarach znacząco wykraczamy poza ramy podstawy programowej, jednocześnie rezygnując z innych w niej zawartych. Robimy to świadomie, wierząc głęboko, że dużo większą wartość w rozwój młodych ludzi ma to, że będą ekspertami w kilku tematach, które naprawdę ich interesują, niż zdobycie tymczasowej, zdawkowej wiedzy ze wszystkiego. Taka wiedza i tak uleci z głowy zgodnie z krzywą zapominania. 

    W przedmiotach egzaminacyjnych egzaminu ósmoklasisty (j. polski, j. angielski, matematyka) w klasie ósmej, równolegle do zajęć prowadzimy kurs przygotowania do egzaminów. Uczniowie podsumowują na nich materiał z poprzednich lat oraz poznają strategie rozwiązywania testów. 

  • Czy przygotowanie do egzaminów końcoworocznych lub egzaminu ósmoklasisty jest po stronie Szkoły Otwartej, czy też częściowo po stronie rodziców?

    strzałka

    W trakcie zajęć dzieci zdobywają wiedzę i umiejętności niezbędne do zdania egzaminów końcoworocznych z każdego przedmiotu. Dla ósmoklasistów prowadzimy dodatkowo zajęcia ze strategii egzaminacyjnych, które mają na celu oswojenie uczniów z taką formą zdawania egzaminów. Rodziców angażujemy w sytuacji, gdy dziecko ma problemy z uczeniem się i konieczne jest dodatkowe wsparcie poza szkołą.

  • Czy egzaminy końcoworoczne są organizowane przez Szkołę Otwartą i jej kadrę?

    strzałka

    Tak, egzaminy końcoworoczne są organizowane przez kadrę Szkoły Otwartej i przeprowadzane w budynku naszej szkoły przy ul. Wąchockiej 9.

  • Jak wygląda nauka języka angielskiego w Szkole Otwartej?

    strzałka

    W edukacji wczesnoszkolnej język angielski odbywa się trzy razy w tygodniu po 45 minut. Dzieci uczą się w małych, maksymalnie ośmioosobowych grupach z native speakerem. Terry-Lee O’Connor, która prowadzi te zajęcia jest zdania, że dzieci najlepiej chłoną język zanurzając się w nim całkowicie. Dlatego nauka polega na wspólnych zabawach, quizach, rozwiązywaniu zagadek i innych aktywnościach (tylko w języku angielskim), które sprawiają, że nauka staje się przyjemnością. Terry-Lee jest w szkole podczas przerw, a także pełni dyżur w kuchni. Dlatego dzieci mają swobodny kontakt z językiem bardzo często i w różnych, życiowych sytuacjach.

    Język angielski w starszych klasach to 4 godziny tygodniowo. Zajęcia prowadzi bardzo doświadczona Edukatorka - Ania Arciuch. Jej innowacyjne podejście oraz kreatywne metody pracy sprawiają, że zajęcia j. angielskiego są angażujące, ciekawe. Dużo w nich zabawy i mówienia, przez co nasi uczniowie zdobywają praktyczne umiejętności porozumiewania się w języku angielskim. W starszych klasach przykładamy także wagę do oswajania uczniów z testami i pracami pisemnymi.

  • Jak wygląda WF w Szkole Otwartej?

    strzałka

    Zajęcia wf dla młodszych klas prowadzone są z podziałem na grupy w naszej sali społeczności (ma ona powierzchnię 60m2, więc wszyscy się mieszczą). Mamy gimnstykę, różnego rodzaju gry zespołowe, a do zajęć wykorzystujemy także tablicę multimedialną i wtedy dopiero się dzieje: tabata, aerobik, gimnstyka artystyczna. Szaleństwom nie ma końca. Gdy na dworze jest ciepło - zajęcia przenosimy do ogrodu. 

    W programie edukacji wczesnoszkolnej jest także Przygoda, to zajęcia interdyscyplinarne polegające na różnych aktywnościach ruchowych na świeżym powietrzu w połączeniu z obserwacją przyrody i zajęciami dydaktycznymi.

    Starsze klasy gimnstykują się w grupach w naszej sali społeczności lub w tym samym miejscu grają w tenisa stołowego. Inną formą są zajęcia grupowe, np. piłka nożna lub koszykówka w hali sportowej przy ul. Saskiej.

    Bardzo ważne jest,abyście wiedzieli, że w Szkole Otwartej dzieci mają bardzo dużo okazji do spontanicznego ruchu, który naszym zdaniem jest jednym z najzdrowszych, bo w naturalny sposób wynika z naturalnych potrzeb dziecka a tu i teraz. Stąd w naszych salach dywany, kanapy i poduszki, na których dzieci mogą pracować bądź się relaksować. Nasze długie przerwy (30 min. na drugie śniadanie i 45 na obiad) służą również temu, by dzieci pobiegły na dworze, lub przy niepogodzie - w naszym budynku. Nikt wtedy za nimi nie krzyczy: “nie biegaj, bo się spocisz”:)

    W ramach naszej koncepcji Edukacji Otwartej, która zakłada holistyczne podejście do rozwoju młodego człowieka (potrzeby serca, ciała i umysłu), podczas zajęć wprowadzamy również elementy neurogimnastyki. 

  • Jak organizowane są zastępstwa w przypadku nieobecności lub choroby nauczycieli?

    strzałka

    Radzimy sobie bardzo dobrze w ramach zasobów jakie mamy. Pamiętajcie, że Szkoła Otwarta to mała społeczność, w której na ok, 70 dzieci przypada aż 25 dorosłych. Bywają jednak sytuacje wyjątkowe, na przykład przesilenie zimowo-wiosenne lub jesienno-zimowe, gdy kadra jest dosłownie zdziesiątkowana z powodu infekcji. W takich sytuacjach czasami prosimy rodziców o dyżury rodzicielskie. Polegają one na zajęciu się dziećmi w młodszych klasach przez jednego lub dwóch rodziców w czasie bloku zajęciowego. Jednak w  tym roku szkolnym taka sytuacje jeszcze nie miała miejsca.

  • Czy wszystkie przedmioty z podstawy programowej są realizowane w Szkole Otwartej?

    strzałka

    W ramach Edukacji Domowej uczniowie nie mają obowiązku zaliczać przedmiotów takich jak plastyka, muzyka i WF. W związku z tym nie ma ich na egzaminach końcowych, a ocen z tych przedmiotów na świadectwie. Zajęcia plastyczne, wf i muzyka są jednak częścią naszych planów lekcyjnych, ale zajmujemy się nimi tylko dla przyjemności i ze względu na ich duży ładunek stymulacji rozwoju dziecka. Jest to związane z filozofią Szkoły Otwartej, w której ciało, umysł i duch odgrywają równorzędną rolę w życiu młodszych i starszych Otwieraczy.

  • Czy rodzic ma wgląd w to, jaki materiał został przerobiony na zajęciach?

    strzałka

    Osoby edukujące kilka razy w semestrze przesyłają rodzicom informacje o tym,  jakimi obszarami i tematami zajmowała się dana grupa. Rodzice dostają również regularną, indywidualną informację zwrotną na temat tego, jak radzi sobie ich dziecko, w czym robi postępy, a w czym ewentualnie. potrzebuje wsparcia.

  • Czy zauważacie zmiany w dzieciach, np. przychodzi do Szkoły Otwartej nieśmiałe i po jakimś czasie nabiera pewności siebie?

    strzałka

    Tak, widzimy to najbardziej w dzieciach, które przyszły do nas po kilku latach nauki w szkołach tradycyjnych. Do dziś pamiętamy dwójkę uczniów, którzy bali się odezwać na języku angielskim pomimo kilku lat nauki tego języka. U nas się “rozgadali, bo nikt nie strofował ich za to, że popełniają błędy, tylko zachęcał: “świetnie, mów, mów dalej”. Nasza kultura doceniania nawet najmniejszych wysiłków często prowadzi do tego, że dzieciaki odzyskują wiarę w siebie, swoje możliwości, wraca motywacja do uczenia się. Pamiętamy też dziewczynkę, która bardzo bała się odpowiadać na pytania na forum klasy, paraliżował ją strach, że popełni błąd, że powie coś źle. W połowie roku ta “przypadłość” minęła. Gdy dzieci doświadczają akceptacji błędów, jako naturalnych elementów procesu uczenia się, gdy nikt ich nie wyśmiewa, nie stawia “złych stopni” za to, że nie wiesz, nie ma już potrzeby się bać. Proces edukacji może swobodnie płynąć.

    W Szkole Otwartej akceptujemy dziecko, takim jakie jest. Jesteśmy uważni na jego potrzeby. Przyglądamy się jak jest przyjmowane przez społeczność i zwłaszcza na początku modelujemy sytuację, aby jak najszybciej stało się częścią grupy. Takie podejście powoduje, że prędzej czy później każde z naszych dzieci czuje się bezpieczne, a to powoduje, że otwiera się, rozkwita i zaczyna być sobą. 

    To, co w naszej szkole jest wyjątkowe, to fakt, że zdanie dziecka jest tak samo ważne, jak zdanie dorosłego. Co prawda edukatorzy przez to mają więcej rozmów i dyskusji, ale korzyści wypływające z takiego działania są olbrzymie. Dziecko nabiera pewności siebie, myśli samodzielnie, czuje się ważne i widziane.

  • Jak odnajdują się absolwenci Szkoły Otwartej w systemie? Do jakich liceów idą?

    strzałka

    W historii naszej szkoły mam 3 roczniki absolwentów. Większość z tych uczniów kontynuuje naukę w szkołach niepublicznych, ale są wśród nich także tacy, którzy zdecydowali się na szkoły systemowe. Zdarza się, że nas odwiedzają i wtedy jest miejsce na wspomnienia i przytulasy. Mówią nam o tym, że tęsknią za atmosferą jaka panuje u Otwieraczy, że jest ona niepowtarzalna.

  • Czy szkoła Otwarta wspiera neuro różnorodność? Czy kadra otrzymuje wsparcie specjalistyczne, aby lepiej rozumieć dziecko na przykład z diagnozą spektrum?

    strzałka

    Tak. Szkoła Otwarta wspiera neuro różnorodność, a nasza kadra jest na co dzień wspierana przez silny zespół terapeutyczny, który składa się z psychologa i 4 pedagogów.

  • Ile w szkole jest uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego?

    strzałka

    Do każdej klasy przyjmujemy maksymalnie dwoje dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. To ograniczenie jest związane z tym, że chcemy zadbać o potrzeby każdego  dziecka w klasie, tego neurotypowego oraz neuroróżnorodnego. W tym momencie nie mamy zasobów na zapewnienie indywidualnej opieki dla większej liczby dzieci neuro różnorodnych. Wynika to z faktu, że nie jesteśmy szkołą integracyjną.

  • Czy przyjmująć dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego informujecie innych rodziców z klasy o tym fakcie?

    strzałka

    Nie informujemy o tym oficjalnie w mailach czy na spotkaniach z rodzicami, ale też nie robimy z tego tajemnicy. Dynamika pracy z dziećmi, także tymi neuro różnorodnymi wymaga czasem podawania takich informacji. Jednak zawsze są one udzielane w trosce o dziecko i z poszanowaniem jego odrębności.  Celem Szkoły Otwartej jest uwrażliwianie dzieci na to, że każdy może mieć inaczej. Chcemy nauczyć je otwartości na świat i innych ludzi, tolerancji i akceptacji.

  • Na ile podpisana jest umowa najmu budynku, w którym mieści się szkoła?

    strzałka

    Umowa została podpisana na 5 lat z możliwością jej przedłużenia. Budynek jest w posiadaniu Polskiego Holdingu Nieruchomości, który utrzymuje się z budowy i najmu lokali.

  • Czy dzieci mają wypożyczane podręczniki na rok, czy też ich zakup jest po stronie rodzica?

    strzałka

    Bardzo rzadko korzystamy z podręczników. Nasza koncepcja Edukacji Otwartej zakłada, że edukatorzy na bieżąco przygotowują autorskie materiały wynikające z realnych potrzeb i zainteresowań. Jeśli decydują się na wykorzystywanie podręczników podczas zajęć, to wówczas kupujemy je w ramach czesnego.

  • Ile czasu dzieci spędzają na świeżym powietrzu?

    strzałka

    Dużo. Praktycznie każdą przerwę. Oczywiście nie zmuszamy dzieci do wychodzenia na dwór, jeśli tego nie chcą, ale zawsze mają taką możliwość aby wykorzystać przyszkolny ogród do zabaw i harców zespołowych.

  • Jak wygląda organizacja dnia w Szkole Otwartej?

    strzałka

    Nasza szkoła jest otwarta od godziny 8:30 do 17:00. Zajęcia zaczynają się o godzinie 9:00, a kończą o 15:00. Po godzinie 15 oferujemy zajęcia “świetlicowe”.

    Każdy dzień zaczynamy od 30 minutowego kręgu. Wierzymy, że to jeden z lepszych sposobów na budowanie poczucia wspólnoty i zaufania oraz naukę mówienia o swoich emocjach i potrzebach. 

    Pracujemy w zintegrowanych blokach (po 1,5 godziny), dbamy o regenerację w tym odpowiednio długie przerwy na spokojny posiłek i spontaniczny ruch (30 min. przerwa na drugie śniadanie oraz 45 min. na obiad). Nasz duży ogród jest do dyspozycji dzieci na przerwach, często przenosimy tam również zajęcia. Podczas dłuższych bloków zajęć organizujemy również krótsze przerwy, by dzieci mogły jak najwięcej ruszać się oraz budować zdrowe nawyki. 

    Działania edukacyjne bardzo często przenosimy poza mury szkoły: nad Wisłę, do parku. Wyjścia na wystawy, do muzeów, kina czy teatru to nasza codzienność, a nie działania odświętne. 

    Ramowy plan dnia w Szkole Otwartej:

    9:00-9:30 - krąg
    9:30-11:00 - zajęcia
    11:00-11:30 - przerwa
    11:30-13:00 - zajęcia
    13:00 - 13:45 - obiad
    13:45-15:00 - zajęcia
    15:00-17:00 - świetlica

  • W jakich godzinach otwarta jest szkoła?

    strzałka

    Szkoła jest czynna w godzinach 8:30-17:00.
    Zajęcia rozpoczynają się o godzinie 9:00 i trwają do godziny 15:00.

    W godzinach 15:00 - 17:00  jest czas świetlicowy.

  • Czy w Szkole Otwartej dzwonki są głośne?

    strzałka

    Jesteśmy szkołą bez dzwonków. W wielu miejscach szkoły mamy powieszone zegary, dzieci uczą się trafiać na czas na zajęcia.

  • Jak długo w ciągu dnia dzieci korzystają z elektroniki (telefon, tablet, komputer itp)?

    strzałka

    Szkoła Otwarta, to szkoła bez telefonów, oznacza to, że dzieci po przyjściu do szkoły oddają swoje telefony do pokoju kadry i odbierają je tuż przed wyjściem do domu. 

    Z elektroniki korzystamy podczas wybranych zajęć, pod okiem dorosłego lub podczas przygotowywania projektów. W Szkole Otwartej mamy do dyspozycji tablety oraz edu-roboty Photony.

  • Kim są edukatorzy Szkoły Otwartej?

    strzałka

    W Szkole Otwartej pracują sami pasjonaci swoich dziedzin i wielcy entuzjaści radosnej edukacji opartej na relacji. Nie wszyscy z nas od początku wiązali swoje życie zawodowe z pracą w szkole.  Niektórzy z dopiero w trakcie kariery zawodowej doszli do wniosku, że ich powołaniem jest praca z dziećmi, a one same są dla nich najfajniejszymi ludźmi na świecie. Jesteśmy zespołem z bardzo silną potrzebą rozwoju i nowych inspiracji. Podnosimy swoje kwalifikacje szkoląc się z różnych podejść i metod pracy. 100 % naszego zespołu ma certyfikat ukończenia kursu Porozumienia bez Przemocy i podlega ciągłej superwizji. 

    Jeśli potrzebujesz wiedzieć więcej o naszej kadrze to zajrzyj tu: https://szkola-otwarta.edu.pl/zespol/

    Jedno jest pewne, tak wspaniałej kadry nie znajdziecie w żadnej innej szkole:)

  • Czy w Szkole Otwartej jest duża rotacja nauczycielI? Jak często się zmieniają?

    strzałka

    Szkoła Otwarta działa pięć lat, to młoda acz prężnie działająca organizacja. Zbudowanie stabilnego i kompetentnego zespołu to wieloletni proces. Dzisiejszy rynek pracy nauczycieli obfituje w wyzwania: wiele osób wypalonych zawodowo odchodzi z zawodu, wiele wciąż szuka swojego miejsca, zmieniając je po drodze.

    Rok 2023 był dla nas kluczowym w pozyskaniu “brakujących ogniw”. Nasz różnorodny zespół ma edukatorów ze wszystkich dziedzin. Zapewniają oni, że Szkoła Otwarta jest “ich miejscem”, z którym wiążą swoje dalsze plany rozwojowe i zawodowe. Szkoła Otwarta to nie tylko najlepsze miejsce do nauki, ale także do pracy. Jako organizacja mamy ambicje być pracodawcą pierwszego wyboru dla ludzi z pasją, otwartą głową i sercem, zaangażowanych i odpowiedzialnych, którzy chcą współtworzyć najlepszą szkołę na świecie oraz zmieniać system edukacji w Polsce. 

    Nie mamy dużej rotacji kadry. Czasem zdarza się, że komuś zmieniają się życiowe plany i wtedy następuje zmiana. Jednak nie są to częste przypadki. 

  • Jakie są opłaty za szkołę?

    strzałka

    Czesne miesięczne wynosi 3500 zł i jest płatne przez 12 miesięcy.

    Wpisowe płatne przy podpisaniu umowy to 2500 zł. 

    Zniżki: W przypadku drugiego dziecka naliczana jest zniżka w wysokości 10%, a trzeciego 20% kwoty bazowej czesnego.

  • Za co płaci rodzic zapisując swoje dziecko do Szkoły Otwartej?

    strzałka
    • za dobrostan emocjonalny swojego dziecka,
    • za gwarancję, że Szkoła Otwarta nie zgasi w dziecku motywacji do nauki i zaciekawienia światem, a wręcz przeciwnie - stworzy warunki, by mogło rozwinąć skrzydła,
    • za kameralność szkoły i płynącą z tego bliskość i bezpieczeństwo,
    • za ilość i jakość dorosłych,
    • za autorską koncepcję Edukacji Otwartej, której celem i efektem jest harmonijny rozwój dziecka w sferze poznawczej, emocjonalnej, społecznej oraz fizycznej,
    • za skład kadry (stabilnych dorosłych, pasjonatów, którzy wciąż rozwijają siebie i swój warsztat pracy),
    • za jakość komunikacji pomiędzy kadrą a rodzicami,
    • za indywidualne podejście do dziecka,
    • za to, że 100% naszej kadry ma certyfikat ukończenia kursu NVC (Porozumienie bez przemocy) i posługuje się empatycznym językiem na co dzień,
    • za to, że kadra stale się szkoli i poddaje superwizji.

    Czesne pokrywa następujące koszty:

    • opieka nad dzieckiem w godzinach 8:30-17:00
    • udział we wszystkich zajęciach obowiązkowych i świetlicowych
    • indywidualną opiekę mentora klasowego
    • opiekę pedagogiczną i psychologiczną
    • ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków
    • zniżkę w wysokości 10% na organizowane przez Szkołę Otwartą ferie lub półkolonie

      Dodatkowe koszty, których nie pokrywa czesne:

      • wyżywienie
      • bilety i transport na odpłatne zajęcia organizowane poza Szkołą Otwartą
      • zajęcia dodatkowe organizowane na wniosek rodziców
    • Jak wygląda kwestia wyżywienia w Szkole Otwartej?

      strzałka

      Większość uczniów Szkoły Otwartej korzysta z obiadów przygotowywanych przez zaprzyjaźnioną z nami firmę cateringową. Obiady zamawiają i opłacają rodzice w aplikacji. Niektórzy starsi uczniowie wychodzą na obiad poza teren szkoły. Szkoła Otwarta jest położona w sercu Saskiej Kępy i wokół nas jest bardzo dużo punktów gastronomicznych.

    • Czy przyniesiony przez dziecko posiłek, może zostać w szkole podgrzany?

      strzałka

      Tak. Mamy dobrze wyposażoną kuchnię szkolną. Posiłek może zostać podgrzany w mikrofalówce, na kuchence lub w piekarniku. Oczywiście dzieciom, zwłaszcza młodszym, pomaga w tym dyżurująca w kuchni kadra.

    • Jakie języki obce poza językiem angielskim, są nauczane w Szkole Otwartej?

      strzałka

      W Szkole Otwartej drugim językiem obcym, którego uczymy się od klasy siódmej jest język hiszpański. Na ten moment nie ma możliwości wyboru innego języka poza hiszpańskim.

    • Czy drugiego języka obcego dzieci mogą się uczyć także w edukacji wczesnoszkolnej?

      strzałka

      Tak, ale w ramach zajęć dodatkowych i jeśli zbierze się odpowiednio liczna grupa. Od tego roku szkolnego (2023/24), takie zajęcia się odbywają.

    • W jaki sposób weryfikuje się zdobytą wiedzę?

      strzałka

      Szkoła Otwarta to szkoła bez ocen. Stawiamy na regularną informację zwrotną, samoocenę uczniowską oraz możliwości sprawdzania się w uzgodnionych z edukatorami formach. Na początku semestru osoby edukujące ustalają wspólnie z uczniami sposoby i terminy sprawdzania wiedzy oraz umiejętności. Rodzice otrzymują od nas informacje pisemnie 3-4 razy w roku szkolnym o postępach swoich dzieci. Dodatkowo, jeśli rodzic lub edukator czuje taką potrzebę - umawia spotkanie indywidualne.

      Nasze dzieciaki dwa razy do roku (styczeń i czerwiec) podsumowują swoje dokonania podczas większych zaliczeń. Polegają one na indywidualnych rozmowach z każdym z edukatorów, na które uczeń przychodzi przygotowany. Ma ze sobą kartę samooceny, która pomaga mu poddać pod refleksję różne elementy swojej pracy (np. zaangażowanie, jakość projektów, wywiązywanie się z przyjętych ustaleń, współpracę w grupie i wyniki “sprawdzam się”). Uczeń na takim spotkaniu wspólnie z edukatorem/ edukatorką ustala ocenę procentową, która określa na ile procent zrealizował on założenia przyjęte w danym semestrze. Pod koniec roku powtarzamy ten proces oraz dodatkowo uczniowie piszą egzamin pisemny. Na bazie tych dwóch zaliczeń oraz wyników egzaminu pisemnego wystawiamy ocenę końcową na świadectwie (stosujemy przelicznik, w którym ocenę procentową przeliczamy na cyfrę).

      Dwa razy do roku organizujemy również Festiwale Edukacji Otwieraczy, podczas których nasi uczniowie prezentują wybrane przez siebie projekty uczniom z innych klas oraz rodzicom. Jest to również świetna okazja, by szlifować swoje umiejętności autoprezentacji, dzielenia się wiedzą czy radzenie sobie z tremą przed wystąpieniami publicznymi.

      Nasze doświadczenie pokazuje, że organizując edukację w taki właśnie sposób, wspieramy nasze dzieciaki w braniu odpowiedzialności za własny proces nauki oraz sprawiamy, że nauka i szkoła kojarzy im się z czymś, co jest ciekawe i radosne.

    • Czy w Szkole Otwartej jest religia lub etyka?

      strzałka

      Nie prowadzimy oddzielnych zajęć z religii ani etyki, natomiast w ramach lekcji historii pojawiają się u nas tematy związane z religiami świata, a podczas spotkań mentorskich rozmowy i warsztaty w obrębie zagadnień etyki, samoświadomości, psychoedukacji i edukacji seksualnej.

    • Jak liczne są klasy?

      strzałka

      Klasa w Szkole Otwartej liczy  maksymalnie 16 dzieci.

    • Czy kadra też jest oceniania lub samo się ocenia?

      strzałka

      Tak, kadra także dokonuje samooceny swojej pracy (dwa razy w ciągu roku szkolnego), oraz podsumowuje swoją pracę i otrzymuje informację zwrotną na spotkaniach z dyrekcją szkoły.

    • Na jaki okres podpisuje się umowę?

      strzałka

      Umowa ze Szkołą Otwartą na świadczenie usług edukacyjnych jest podpisywany na czas nieokreślony, w domyśle na pełen czas edukacji dziecka, czyli od momentu podpisania umowy do czasu ukończenia 8 klasy.

    • Jaki jest okres wypowiedzenia?

      strzałka

      Okres wypowiedzenia umowy ze Szkołą Otwartą wynosi 3 miesiące.

    • Jakiej wielkości jest ogród?

      strzałka

      Mamy ogród o powierzchni ok. 800 m2, w tym pełnowymiarowe boisko do badmintona