Wypływa z naszej misji:
“Wierzymy, że dzieci potrafią latać, a miłość dodaje im skrzydeł. Każdego dnia tworzymy im warunki do lotu”,
opiera się na naszych wartościach:
Dostosowujemy je do naszych potrzeb i zasobów. Inspirują nas Korczak, Juul, Montessori, Helen Parkurst (Plan Daltoński), edukacja outdorowa, edukacja demokratyczna.
Duża elastyczność planu daje możliwość przeorganizowania się tak, by jak najbardziej odpowiadać na potrzeby, które są żywe tu i teraz, oraz wykorzystywać zasoby i możliwości różnych osób oraz miejsc (edukacja outdoorowa, edukacyjna przestrzeń miejska, spotkania z ciekawymi ludźmi, różnego rodzaju warsztaty).
Każdego dnia otwieramy się na złożone, bądź nietypowe problemy oraz różne obszary nauki, ekologii, sztuki, edukacji, inżynierii, psychologii czy etyki. Dzięki temu poszerzamy horyzonty, a także rozwijamy umiejętności czucia, myślenia, stawiania pytań, dociekania, poszukiwania informacji oraz sprawdzania ich wiarygodności.
Młodzi OTWIERACZE są współkreatorami procesu edukacyjnego i mają wpływ na to, jak i czego się uczą, oraz jak funkcjonuje nasza społeczność.
Na stały proces własnego rozwoju i doskonalenia koncepcji Edukacji Otwartej (filozofia Agile).
Co oznacza dla nas holistyczny rozwój? Odkryj czego może nauczyć się u nas twoje dziecko?
którzy właśnie takiej edukacji chcą dla swoich dzieci. Wnoszą swoje pomysły i angażują się w życie szkoły.
Rozpoznaję i nazywam swoje emocje. Asertywnie komunikuję swoje potrzeby. Akceptuję siebie, lubię siebie, kocham siebie. Jestem empatyczna_y. Potrafię wyrazić wdzięczność. Wiem co lubię, a czego nie chcę.
Mam świadomość swojego ciała, lubię je. Potrafię odczytać sygnały płynące z mojego ciała. Potrafię doświadczać „tu i teraz”. Dbam o swoje potrzeby fizyczne. Wiem, co mnie relaksuje, umiem odpoczywać. Jestem zaradna_y. Mam sprawne ręce i ciało. Troszczę się o swoje ciało i jego kondycję.
Znam swoje mocne strony i talenty. Czytam ze zrozumieniem. Przetwarzam informacje.Jasno wyrażam swoje myśli. Umiem się uczyć. Ćwiczę swoją koncentrację. Myślę krytycznie. Doceniam swoją intuicję. Planuję i monitoruje swoją pracę.
Edukacja Otwarta wspiera budowanie postawy OTWIERACZA (odkryj kim jest Otwieracz)
W Szkole Otwartej tak samo ważne jest to, w jaki sposób jesteśmy z dziećmi jak i to, czego i w jaki sposób się uczymy. Oto metody, które najchętniej wykorzystujemy podczas zajęć:
Metody i narzędzia w swobodny sposób dobierają nasi edukatorzy i edukatorki (nierzadko przy współudziale dzieciaków), w zależności od celu, potrzeb i energii grupy.
Przykładowe tematy, którymi zajmowaliśmy się ostatnio w różnych grupach, odkryj jak je realizowaliśmy:
Praca w projekcie angażuje, uczy współpracy, pozwala zdobyć uniwersalne umiejętności, dlatego właśnie dążymy do tego, by coraz więcej zajęć przybierało taką formę. Dzieciaki uwielbiają pracować projektowo. Jak to robimy?
Skoro w 6 klasie na lekcjach biologii podręczniki mówią, że należy się pochylać nad tematem zwierząt, to i my tak zrobimy… ale w inny sposób! W ramach projektu poznamy zarówno oceaniczne wybrzeża, jak i głębiny tworząc makietę podwodnego świata zwierząt!
Kto powiedział, że biologia nie może wkroczyć na deski teatru? W ramach tego projektu tworzymy japoński Teatr Kamishibai na podstawie książki ‘Sen Alicji’ wybitnego neurobiologa Jerzego Vetulaniego. Poznajemy jak działa mózg człowieka i pamięć.
Projekt, który łączy zabawę, rozbudza ciekawość dziecka, a przy okazji uczy wiedzy o człowieku. Uczniowie przy wsparciu nauczyciela tworzą zagadki, zadania, łamigłówki poznając tematy budowy ciała i zdrowia człowieka… i powstaje escape room, z którego może korzystać cała społeczność!
Czy wiesz, jakie właściwości mają rośliny? Jakie barwniki się w nich kryją? Jakim artystą jest natura? Właśnie na te pytania będziemy szukać odpowiedzi tworząc autorską i w pełni naturalną Galerię Sztuki, a przy okazji realizując podstawę programową klasy 5.
Ile cm3 wdychamy do płuc? Jaki procent tego co wdychamy stanowi CO2? Czym jest CO2 i jaką reakcją chemiczną je zminimalizować? Jak radzono sobie z kanalizacją w średniowieczu? Projekt, ma na celu zrozumienie problemu zanieczyszczenia powietrza poprzez każdą dziedzinę nauki. Elementem zwieńczającym projekt jest zbudowanie przez każde dziecko czujnika pomiaru smogu.
Jak najlepiej zorganizować podróż? Jak się do niej przygotować, by była bezpieczna i jednocześnie pełna przygód? Jak zdobyć na nią pieniądze? Gdy nasi uczniowie znajdą już odpowiedzi na te pytania –przygotują i wybiorą się na wyprawę w wybrane przez siebie miejsce.
Przedstawienie teatralne, a może kabaret? Może jednak improwizacja lub film? W ramach projektu szlifującego umiejętności płynnego wypowiadania się w języku angielskim, nasi uczniowie zdobędą również doświadczenia wystąpień publicznych oraz technik aktorskich.