W jakim stopniu program Szkoły Otwartej realizuje podstawę programową?
29 stycznia, 2024 2:15 pmOdpowiadając jednym zdaniem: w stopniu wystarczającym, by nasi absolwenci mieli otwarte drzwi do wybranych przez siebie liceów.
Odpowiedź wyczerpująca:)
Szkoła Otwarta nie koncentruje się na “przerabianiu” podstawy programowej. To nie jest celem istnienia Szkoły Otwartej. Mamy do zaoferowania coś znacznie więcej.
Pracując wg. naszej autorskiej koncepcji Edukacji Otwartej zaciekawiamy dzieci światem i nauką, często podążając za ich ciekawością i tym, co jest żywe w nich na dziś. Realizujemy tematy, które pozwalają rozumieć najważniejsze zjawiska zachodzące we współczesnym świecie oraz uczymy się wielu kompetencji niezbędnych do świadomego i szczęśliwego życia.
Oczywiście planując realizację naszych zajęć, projektów bierzemy pod uwagę podstawę programową, jednak nie trzymamy się jej kurczowo. Nie da się bowiem przewidzieć, że np. w danym roku trafią się dwie dziewczyny w klasie 6, które zafascynują się bólem fantomowym i protezami bionicznymi. Nie powiemy im przecież: “hej, tego nie ma w podstawie programowej, nie możemy się tym zająć”. Wręcz przeciwnie, powiemy im: “Łał, ale super temat, przygotujcie z tego projekt, pomożemy Wam”, a potem obserwujemy, jak z wielkim przejęciem i wypiekami na twarzach prezentują swój projekt społeczności szkolnej podczas Festiwalu Naukowym Otwieraczy.
Wykraczanie poza podstawowy zakres materiału zależy od konkretnego dziecka i jego zainteresowań. Na tym m.in. polega indywidualizacja nauczania w Szkole Otwartej.
Podsumowując: w wielu obszarach znacząco wykraczamy poza ramy podstawy programowej, jednocześnie rezygnując z innych w niej zawartych. Robimy to świadomie, wierząc głęboko, że dużo większą wartość w rozwój młodych ludzi ma to, że będą ekspertami w kilku tematach, które naprawdę ich interesują, niż zdobycie tymczasowej, zdawkowej wiedzy ze wszystkiego. Taka wiedza i tak uleci z głowy zgodnie z krzywą zapominania.
W przedmiotach egzaminacyjnych egzaminu ósmoklasisty (j. polski, j. angielski, matematyka) w klasie ósmej, równolegle do zajęć prowadzimy kurs przygotowania do egzaminów. Uczniowie podsumowują na nich materiał z poprzednich lat oraz poznają strategie rozwiązywania testów.
Categorised in: Bez kategorii
This post was written by prime-user