Jak wygląda nauka w Szkole Otwartej?

29 stycznia, 2024 2:15 pm Published by

Podejścia:

Inspirację czerpiemy z wielu nurtów, najbliższa jest nam pedagogika serca, w której dziecko traktowane jest z szacunkiem i miłością. Taką tworzyli wielcy reformatorzy edukacji: Janusz Korczak, Maria Montessori i Helen Parkhust (plan daltoński). Chętnie sięgamy również do tradycji szkół demokratycznych i edukacji outdoorowej.

Uczymy się w zgodzie z najnowszą wiedzą neuronauk w zakresie motywacji, pamięci i procesów uczenia się,

Metody:

Zajęcia prowadzimy w sposób angażujący, korzystając z:

  • metody projektów
  • stacji dydaktycznych
  • gier dydaktycznych
  • debat
  • dyskusji
  • burzy mózgów
  • metody myślącej klasy
  • peer learning (uczenie się od siebie nawzajem)

Uwielbiamy pracę w interdyscyplinarnych projektach przy interdyscyplinarnych tematach czy wyzwaniach. Dlatego właśnie nasi uczniowie nie doświadczają dziwnych odkryć, jak ich rówieśnicy w szkołach tradycyjnych, gdy okazuje się, że procenty na matematyce są tymi samymi, o których uczyli się na chemii czy geografii. Uczymy się tak, aby zdobyta wiedza oraz umiejętności w jak najszerszym zakresie były przydatne w życiu, odnosiły się do wyzwań współczesnego świata i /lub były odpowiedzią na zainteresowania czy “zajawki” naszych dzieciaków.

Oto przykładowe zagadnienia, którymi zajmowały się ostatnio klasy starsze w ramach zajęć “Projekty i działania interdyscyplinarne” oraz podczas Festiwalu Naukowego Otwieraczy. 

TEMAT  ZAKRES WIEDZY / PRZEDMIOTY  METODY PRACY 
Ślad węglowy + fast fashion Biologia + ekologia + geografia + język angielski Wyjścia edukacyjne, dyskusje, peer learning
Jezioro jako ekosystem  Biologia + ekologia + prace manualne Nauka poprzez działanie (tworzenie wspólnej makiety) 
Kraje Europy Geografia + geopolityka  + kulinaria Prezentacje, dyskusje, wspólne gotowanie
Ideologie polityczne WOS + historia Debata 
Wybory, programy partii politycznych i kompetencje władz WOS Stacje dydaktyczne i debata
Początki państwowości polskiej Historia  Wyjazd edukacyjny do Biskupina i Gniezna, po powrocie uczniowie i uczennice przygotowywali quiz wiedzy dla kolegów i koleżanek
Pożary w Australii Geografia + biologia  Peer learning podczas Festiwalu Naukowego Otwieraczy
Protezy bioniczne i ból fantomowy Biologia, medycyna Peer learning podczas Festiwalu Naukowego Otwieraczy
Tsunami Geografia  Peer learning podczas Festiwalu Naukowego Otwieraczy

 

Nie uznajemy nauki pamięciowej niepotrzebnych informacji (no chyba, że sprawa dotyczy słówek języków obcych, choć i tych można uczyć się w kreatywny i ciekawy sposób). Stawiamy na rozumienie świata i zachodzących w nich zjawisk. Kto lubi odpytywać swoje dziecko z budowy pantofelka albo definicji ruchu posuwisto – zwrotnego, oszaleje z nami, a my z nim. Jeśli ktoś lubi chwalić się swoim dzieckiem na przysłowiowych imieninach u cioci: “Karolciu powiedz cioci wierszyk” nie będzie miał się czym pochwalić cioci. U nas dzieci nie uczą się wierszyków. Zamiast tego zdobywają wiele przydatnych życiowo umiejętności (m.in. rozumienia swoich emocji i potrzeb, empatycznej komunikacji, współpracy, pracy projektowej i wielu innych). 

 

Pracujemy w kameralnych grupach do 16 osób, by zapewnić komfort oraz indywidualne podejście do każdego dziecka.

Categorised in: Bez kategorii

This post was written by prime-user