Jak wygląda nauka w Szkole Otwartej?
29 stycznia, 2024 2:15 pmPodejścia:
Inspirację czerpiemy z wielu nurtów, najbliższa jest nam pedagogika serca, w której dziecko traktowane jest z szacunkiem i miłością. Taką tworzyli wielcy reformatorzy edukacji: Janusz Korczak, Maria Montessori i Helen Parkhust (plan daltoński). Chętnie sięgamy również do tradycji szkół demokratycznych i edukacji outdoorowej.
Uczymy się w zgodzie z najnowszą wiedzą neuronauk w zakresie motywacji, pamięci i procesów uczenia się,
Metody:
Zajęcia prowadzimy w sposób angażujący, korzystając z:
- metody projektów
- stacji dydaktycznych
- gier dydaktycznych
- debat
- dyskusji
- burzy mózgów
- metody myślącej klasy
- peer learning (uczenie się od siebie nawzajem)
Uwielbiamy pracę w interdyscyplinarnych projektach przy interdyscyplinarnych tematach czy wyzwaniach. Dlatego właśnie nasi uczniowie nie doświadczają dziwnych odkryć, jak ich rówieśnicy w szkołach tradycyjnych, gdy okazuje się, że procenty na matematyce są tymi samymi, o których uczyli się na chemii czy geografii. Uczymy się tak, aby zdobyta wiedza oraz umiejętności w jak najszerszym zakresie były przydatne w życiu, odnosiły się do wyzwań współczesnego świata i /lub były odpowiedzią na zainteresowania czy “zajawki” naszych dzieciaków.
Oto przykładowe zagadnienia, którymi zajmowały się ostatnio klasy starsze w ramach zajęć “Projekty i działania interdyscyplinarne” oraz podczas Festiwalu Naukowego Otwieraczy.
TEMAT | ZAKRES WIEDZY / PRZEDMIOTY | METODY PRACY |
Ślad węglowy + fast fashion | Biologia + ekologia + geografia + język angielski | Wyjścia edukacyjne, dyskusje, peer learning |
Jezioro jako ekosystem | Biologia + ekologia + prace manualne | Nauka poprzez działanie (tworzenie wspólnej makiety) |
Kraje Europy | Geografia + geopolityka + kulinaria | Prezentacje, dyskusje, wspólne gotowanie |
Ideologie polityczne | WOS + historia | Debata |
Wybory, programy partii politycznych i kompetencje władz | WOS | Stacje dydaktyczne i debata |
Początki państwowości polskiej | Historia | Wyjazd edukacyjny do Biskupina i Gniezna, po powrocie uczniowie i uczennice przygotowywali quiz wiedzy dla kolegów i koleżanek |
Pożary w Australii | Geografia + biologia | Peer learning podczas Festiwalu Naukowego Otwieraczy |
Protezy bioniczne i ból fantomowy | Biologia, medycyna | Peer learning podczas Festiwalu Naukowego Otwieraczy |
Tsunami | Geografia | Peer learning podczas Festiwalu Naukowego Otwieraczy |
Nie uznajemy nauki pamięciowej niepotrzebnych informacji (no chyba, że sprawa dotyczy słówek języków obcych, choć i tych można uczyć się w kreatywny i ciekawy sposób). Stawiamy na rozumienie świata i zachodzących w nich zjawisk. Kto lubi odpytywać swoje dziecko z budowy pantofelka albo definicji ruchu posuwisto – zwrotnego, oszaleje z nami, a my z nim. Jeśli ktoś lubi chwalić się swoim dzieckiem na przysłowiowych imieninach u cioci: “Karolciu powiedz cioci wierszyk” nie będzie miał się czym pochwalić cioci. U nas dzieci nie uczą się wierszyków. Zamiast tego zdobywają wiele przydatnych życiowo umiejętności (m.in. rozumienia swoich emocji i potrzeb, empatycznej komunikacji, współpracy, pracy projektowej i wielu innych).
Pracujemy w kameralnych grupach do 16 osób, by zapewnić komfort oraz indywidualne podejście do każdego dziecka.
Categorised in: Bez kategorii
This post was written by prime-user